گونه های مختلف c-test بعنوان آزمونهایی برای سنجش توانایی عمومی زبانی

thesis
abstract

تحقیق حاضر گونه های مختلف c-test را بعنوان آزمونهایی برای سنجش توانایی عمومی زبانی مورد بررسی قرار داد. c-test در سال 1981 توسط کلین - بریلی و راتز به قلمرو آزمونسازی زیان وارد شد. در واقع c-test شکل تغییر یافته آزمون بسته (cloze) بود که با حذف نصف دوم کلمات یک متن بصورت یک در میان ساخته می شد و عمل حذف از کلمه دوم در جمله دوم شروع می شد. مطالعات مختلف نشان داده اند که آزمون c-test دارای پایایی و اعتبار علمی بالایی بوده و می تواند توانایی عمومی زبانی را بنحو مطلوبی بسنجد. تحقیق حاضر علاوه بر بررسی c-test اولیه شکلهای مختلف آن را هم مورد بررسی قرار داده است . هدف از این بررسی این بوده که بفهمیم آیا همه گونه های c-test توانایی عمومی زبانی را بطور یکسانی اندازه می گیرند یا نه. به این منظور ده نوع c-test با بکارگیری روشهای مختلف حذف ساخته شد و به هر یک برچسبی داده شد: sh5, sh6, fh2, fh3, fh4, fh5, fh6, sh2, sh3, sh4. مثلا sh4 نوعی از c-test است که با حذف نصف دوم هر چهار کلمه در میان ساخته می شود و یا fh3 نوع دیگری است که با حذف نصف اول هر سه کلمه در میان ساخته می شود. این ده گونه آزمون در بین حدود 500 نفر دانشجوی سال آخر رشته زبان انگلیسی به اجرا گذاشته شد بدین ترتیب که هر c-test به تقریبا 50 نفر داده شد. البته قبل از اجرای c-testها از همان افراد نمونه یک آزمون تافل و یک آزمون بسته بعمل آمد. سرانجام آمار جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. از طریق تحلیل واریانس یکطرفه مقدار f مشاهده شده 16/18 بدست آمد که به میزان قابل توجهی از f معیار در p.05 و درجه آزادی (9 و 471) بیشتر بود. این امر نشان داد که افراد به طور یکسانی در آزمونها عمل نکرده اند. برای اینکه ببینیم کدامیک از c-testها تصویر بهتری از توانایی عمومی زبانی را نشان می دهد ضریب همبستگی c-testها با تافل و آزمون بسته و همینطور اعتبار علمی آنها محاسبه شد. در نهایت تحلیل عامل (factor analysis) بین همه آزمونهای اجرا شده (تافل، آزمون بسته و c-testها) صورت گرفت . نتایج این سه محاسبه به انتخاب fh4 به عنوان بهترین در میان بقیه c-testها انجامید. در واقع به طور دقیق نمی توان گفت که c-testها چه چیزی را اندازه می گیرند. در بررسی اخیر عاملهای تحت c-testها با عامل تحت تافل و آزمون بسته فرق داشت و همینطور ضرایب همبستگی c-testها با تافل و آزمون بسته نسبتا پایین بود. این امر بیانگر این مطلب است که c-testها می توانند چیزهای مختلفی را بسنجند که یکی از آنها ممکن است توانایی عمومی زبان باشد.

First 15 pages

Signup for downloading 15 first pages

Already have an account?login

similar resources

C-Test و سنجش توانایی عمومی زبانی

در تحقیق حاضر ‘ گونه های مختلف C-Test بعنوان آزمونهایی برای سنجش توانایی عمومی زبانی مورد بررسی قرار گرفتند . در آغاز C-Test بعنوان گونه اصلاح شده آزمون بسته ( cloze) به رشته آزمون سازی زبان وارد شد و جایگاه خود را پید اکرد . اولین C-Test از طریق حذف نیمه دوم کلمات (بصورت یک کلمه در میان ) در یک متن چند پاراگرافی ساخته شد ‘ عمل حذف از جمله دوم متن آغاز می شد . بررسی های متعدد نشان دادند که این...

full text

c-test و سنجش توانایی عمومی زبانی

در تحقیق حاضر ‘ گونه های مختلف c-test بعنوان آزمونهایی برای سنجش توانایی عمومی زبانی مورد بررسی قرار گرفتند . در آغاز c-test بعنوان گونه اصلاح شده آزمون بسته ( cloze) به رشته آزمون سازی زبان وارد شد و جایگاه خود را پید اکرد . اولین c-test از طریق حذف نیمه دوم کلمات (بصورت یک کلمه در میان ) در یک متن چند پاراگرافی ساخته شد ‘ عمل حذف از جمله دوم متن آغاز می شد . بررسی های متعدد نشان دادند که این ...

full text

گزارش گونه Knautia montana بعنوان گونه جدیدی برای ایران

گونه Knautia montana  که از شمال غرب در منطقه حفاظت شده ارسباران جمع‌آوری گردیده، برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شود.

full text

گونه Potentilla soongarica بعنوان گونه جدید برای ایران

گونه Potentilla soongarica که از شمال شرق ایران، خراسان (کلات، لاین کهنه) جمع‌آوری گردیده است بعنوان گونه‌ای جدید برای فلور ایران گزارش می‌گردد.

full text

گزارش Bupleurum brevicaule بعنوان گونه جدید برای ایران

Bupleurum brevicaule که از غرب ایران جمع‌آوری گردیده به عنوان گونه جدیدی برای فلور ایران گزارش می‌گردد.

full text

گزارش Fibigia thesigeri بعنوان گونه جدید برای ایران

در مسافرت علمی جمع‌آوری و بررسی گیاهان که به منطقه علم کندی زنجان انجام گرفت در میان گیاهان خانواده Cruciferae گونه Fibigia thesigeri جمع‌آوری گردید که برای نخستین بار از ایران گزارش می‌گردد.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


document type: thesis

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023